Waarom worden we in de winter sneller ziek?

In de wintermaanden brengt menig mens wel eens een bezoekje aan de huisarts of apotheek. Het gaat dan om kwaaltjes en virussen die zijn opgelopen door de koude wintermaanden. Maar hoe kan het nou dat we vaker deze ziektes in de winter krijgen en niet minder in de zomer.

Oorzaak

In de winter is ons lichaam nou eenmaal zwakker dan in de zomer. Dit komt voornamelijk doordat we minder bewegen en minder vitamine D (zonlicht) binnen krijgen. In de winter ervaart men ook meer stress en hebben we al snel een stuk minder energie. Hierdoor verlaagt het afweersysteem en kunnen we dus sneller ziek worden. Doordat men vaker binnen zit is de kans op een virus een stuk groter, dan als je regelmatig buitenshuis doorbrengt. In huis kunnen microben en virusdeeltjes sneller het lichaam bereiken en een virus, griep of ander vervelend kwaaltje veroorzaken.

verkouden

Hoe kan ik mij ertegen beschermen?

Je hebt ook vast wel eens de griep gehad in één van de wintermaanden. Hartstikke vervelend natuurlijk, maar wat doe je eraan. De belangrijkste tip is om vaker naar buiten te gaan. Ja, het is koud buiten, maar door naar buiten te gaan krijg je sneller de benodigde vitamine en kunnen microben minder snel het lichaam bereiken.

Als je nou toch een virus hebt opgelopen dan moet je de aard van dit virus bepalen. Heb je keelpijn? Dan is het verstandig om je keel te smeren met pastilles of thee met honing. Bij Verkoudheid is het handiger om gewoon rust te nemen, vaak je neus te snuiten en uit te zieken. Slaap is het beste medicijn!

Het is altijd een aanrader om in de winter extra vitamine bij te slikken als Vitamine D. Dit doe je om de vitamine van het zonlicht die je niet van buiten binnen krijgt, toch binnen te krijgen.