Het belang van een gezond gebit

Ons gebit, we moeten er een heel leven lang mee doen. Daarom moeten we extra zuinig zijn op ons gebit. Toch kan het voor veel mensen lastig zijn om het gebit goed bij te houden. Vooral wanneer je ouders je dit niet geleerd hebben. Vaak snappen de mensen niet wat het belang is van een goed gebit. Het belang van een goed gebit, is dat je je hele leven zonder pijn met je tanden kan doen. Tegenwoordig kunnen mensen hun eigen tanden behouden tot soms wel 65 of 70 jaar! Het goed verzorgen van het gebit voorkomt ook pijn. Een slecht verzorgd gebit zorgt voor pijntjes en kwaaltjes. Deze pijn beperkt zich niet tot het gebit, dit kan zelfs hoofdpijn, keelpijn of abcessen veroorzaken. Daarom is het ontzettend belangrijk de tanden goed te verzorgen en de tandarts Schiedam te bezoeken.

De basisverzorging van ons gebit

Er is heel veel wat je kan doen voor je gebit. Het kan daarom erg lastig zijn om erachter te komen hoe je je gebit verzorgd. Vooral wanneer je dit niet van huis uit hebt meegekregen. Een goede verzorging bestaat minimaal uit de basis. De basisverzorging van ons gebit bestaat uit het poetsen van de tanden twee keer per dag. En een bezoek aan de tandarts Vlaardingen elk half jaar zijn essentieel. Met deze kleine voorzorgsmaatregelen kan je je gebit jaren gezond houden! Het poetsen van de tanden doe je ongeveer 2 minuten lang. Het beste en het makkelijkste is om elektrisch te poetsen, maar ook met de hand kan je de tanden schoonhouden.

Wat zijn de extra’s, wat kan ik nog meer doen?

De basis is het minimale om het gebit gezond te houden. Wanneer je meer voor je gebit wilt doen en de kans op kwalen of gaatjes nog kleiner wilt maken, kun je extra dingen doen. De makkelijkste verandering is het overstappen op elektrisch poetsen. De elektrische tandenborstel maakt veel beter schoon dan de handmatige borstel. Buiten het poetsen kun je ook gaan flossen. Met het flossen van de tanden, maak je ook de plekken schoon waar je met de borstel niet bij kunt. Het flossen is de belangrijkste handeling na het poetsen voor ons gebit. Probeer één of twee keer per dag te flossen. Het is ook erg belangrijk om de rest van onze mond schoon te houden. Dit kunnen we doen door de tong schoon te maken met een tongschraper en te spoelen met mondwater. Een gezonde mond zorgt voor minder tandplak en bacteriën bij de tanden.

Waar vind ik de beste tandverzorgingsproducten?

Bij de lokale drogisterij zal je heel veel producten kunnen vinden. Het belangrijkste wat je moet aanschaffen zijn een (elektrische) tandenborstel, tandpasta, tandenstokers, tongschraper en mondwater. Binnen deze producten is er enorm veel keuze tussen de soorten en merken. Zo zijn er bijvoorbeeld niet alleen houten tandenstokers maar ook van plastic, flosdraad of ragertjes. Soms kun je op de verpakking van de producten zien waarvoor ze bedoeld zijn, bijvoorbeeld mondwater voor een gevoelige mond. Koop het product dat het beste bij je past en probeer ze uit. Je kan natuurlijk ook online kijken voor producten. Online is er een enorm assortiment met veel aanbieders.