Wil je voorbereid zijn op een uitvaart? Lees dan de checklist van uitvaart coöperatie

Hoe schrijf je een afscheidstoespraak voor een overledene? Je hebt veel manier en om een afscheidstoespraak te schrijven. Zo kun je de leuke momenten op schrijven die je met de overleden hebt meegemaakt. Het is belangrijk dat je het wel persoonlijk houdt.

Afscheidstoespraak

Weet je niet waarover je wat kun kunt schrijven? Dan heb ik hier een aantal voorbeelden voor jou:

• Beschrijf de leukste hobby van de overledene
  • Noem een positief karakter op van de overledene
  • Waar was de overledene fan van (voetbalclub bijv.)
  • Beschrijf de relatie tussen jou en de overledene
  • Beschrijf de leukste momenten die jullie samen hadden meegemaakt.

Hierboven zie je een aantal voorbeelden waarmee je alvast kunt beginnen. Ik raad jou aan om het kort en krachtig te houden, omdat de bezoekers van de overledene niet de hele dag de tijd hebben. Kies een toon vorm als e de afscheidstoespraak gaat houden. Schrijf in je eigen taal, zodat je het duidelijk kunt lezen. Ga het tijdens de toespraak niet alleen over de overledene hebben, hierdoor krijg je juist het gevoel om meer emotie te tonen. Je kunt het namens iedereen spreken, zodat iedereen het gevoel krijgt dat ‘’jij’’ ook wat betekende voor de overledene. Spreek de aanwezigen toe in de zaal. Vraag een persoon wat hij/zij zeker gaat missen van de overledene. Het is belangrijk dat het toespraak niet te emotioneel wordt, zorg er dus ook voor dat er een beetje humor in de toespraak zit. Lees de tekst verschillende keren hardop, als je te emotioneel bent, moet je het iemand anders laten voorlezen. Hierdoor toon je meer emotie, waardoor de bezoekers nog meer emotioneel worden.

Toespraak

Een toespraak duurt meestal maximaal 5 minuten. Beschrijf dus hierin, wat je graag kwijt wilt van de overledene. Wil je graag voorbereid zijn voor een uitvaart? Lees dan de checklist voor het regelen van een uitvaart.

Kijkt u ook eens hier