Concentratie verbetert geheugen – Kom in de stemming met de juiste ademhaling

In onze zoektocht naar het verbeteren van onze geheugen hebben we het belang van concentratie bekeken en de rol die het speelt in het succesvol opslaan van informatie. Concentratie is een bijzondere mindset die de mogelijkheid biedt om afleidingen te verminderen terwijl je je focust op gegevens die je in je geheugen wilt opnemen. Maar veel van ons kunnen niet simpelweg met hun vingers knippen om dan geconcentreerd te zijn. We hebben daarbij hulp nodig. Een van de trucs om je snel op het juiste spoor te zetten of om in de juiste stemming te komen voor concentratie is door middel van een ademhalingsoefening.

Adem langzaam en diep in waarbij je in gedachten tot vijf telt, stop en houd je adem in terwijl je weer tot vijf telt. Adem langzaam uit waarbij je nogmaals tot vijf telt, stop weer en houd je adem in voor weer vijf tellen. Start de cyclus en herhaal deze enkele malen. Je voelt een rustgevende stemming over je heen komen. De snelheid waarmee je inademt en uitademt mag je zelf bepalen en is afhankelijk van je fysieke conditie. Je krijgt hetzelfde rustgevende effect van het ontspannen van de geest voor betere concentratie met een snel of langzaam tellen. Experimenteer om te kijken wat het beste voor je werkt. Nu dat je wat ruis uit je geest hebt verwijderd met de ademhalingsoefening ben je gereed om jezelf helemaal in concentratie te brengen en je te focussen op de informatie die je in je geheugen wilt opslaan.

Wees je ervan bewust dat de ademhalingsoefening helpt bij het tot rust brengen van de actieve geest en deze kan altijd gebruikt worden als je meer concentratie nodig hebt, of dat nu voor geheugenplaatsing of andere dingen is. Je kunt de ademhalingsoefening overal en altijd oefenen omdat je geen speciale apparatuur nodig hebt om deze oefening uit te voeren. Oefening baart kunst en voordat je weet kun je snel in je concentratiemodus komen. Dit gaat je zeker helpen in het verbeteren van je geheugen. Een goede manier om je efficiëntie in de ademhalingsoefening te testen is om deze te oefenen op een drukke plek. Kijk hoeveel geluid je kan blokkeren terwijl jij je focust op je taak. Kijk hoe goed je de ruis uit je omgeving kunt reduceren of compleet kunt elimineren. Drukke restaurants zijn hiervoor uitstekende geschikt.

Als je brein in de stemming is om een taak uit te voeren en het ook zodanig reageert heb je een belangrijke stap gemaakt. Geeft niet op, zorg dat je zo vaak mogelijk in de juiste stemming geraakt en kijk hoe goed je je geheugen ontwikkeld door middel van goede concentratie. Dit zal je zeker zelfvertrouwen geven in het controleren van je geheugeninspanningen.

Woman, Happiness, Sunrise, Silhouette, Dress, Beach