Beweeg meer als heftruckbestuurder

Te veel zitten is zeer ongezond

Als heftruckbestuurder zit je ontzettend veel tijdens de besturing van een heftruck. Iedereen weet dat de hele dag zitten ongezond is. Hiermee vergroot je de kans op het krijgen van fysieke klachten, denk hierbij aan hartklachten en diabetes. Wanneer je te weinig beweegt kan je ook minder geconcentreerd zijn. Dit vergroot de kans op ongevallen. Met een heftruckcertificaat kan je wel meer zekerheid krijgen tijdens de besturing en zo veiliger te werk gaan. Een heftruckcertificaat vergroot dus de veiligheid op de werkvloer.

Hoe zorg je dat je dagelijks meer beweging krijgt?

Iedereen heeft recht op een aantal pauzes van een paar minuten. Vele mensen kiezen ervoor om deze pauze zittend door te brengen aan een tafel met een lunch. Echter zou een lunchwandeling een betere keuze zijn, op deze manier heb je tussendoor toch een beetje beweging en haal je een frisse neus. Het vervoer naar en vanaf het werk is meestal de auto, simpelweg omdat dit sneller en minder inspanning vereist. Als je dagelijks al weinig beweegt is het een beter idee om de fiets te pakken naar het werk in plaats van de auto. Dit bespaart brandstop en dus geld, maar zorgt ook voor de dagelijkse beweging. Wanneer de afstand te groot is om met de fiets te gaan, dan is het een optie om de auto verder weg te parkeren. Op deze manier zal je verder moeten lopen. Wanneer je veel uur achter de heftruck zit, dan moet je proberen om ieder uur of ieder halfuur even te gaan staan. Haal koffie voor jezelf en jouw collega’s, zo krijg je af en toe toch nog een beetje beweging. Je kunt er ook voor kiezen om ieder uur of half uur even te gaan staan.

Beweging is dus ontzettend belangrijk, probeer dit dus ook tijdens werktijd te doen. Weet jij al hoe jij je beweging in gaat vullen?

heftruckcertificaat